Mamy zwycięzcę!
W sobotę 23 kwietnia w MDK w Kaliszu odbył się finał Konkursu Recytatorskiego „Zabawa z poezją". Wśród laureatów dwóch etapów eliminacyjnych naszą szkołę reprezentowali Hanna Bogacz (0b), Milan Kołeczko (1c), Jagoda Kowalczyk, Jeremi Jamroziak (2c), Lena Latańska (3a), Filip Dulaj (3c) i Maja Andrzejak (4c). Możemy być dumni z naszych uczniów, bo wszyscy bardzo dobrze zaprezentowali się na scenie. Miło nam poinformować, że tytuł i statuetkę NAJLEPSZEGO RECYTATORA ROKU SZKOLNEGO 2021/2022 w kategorii klas 0-3 zdobyła Lena Latańska z klasy 3a, natomiast w kategorii klas 4-8, wyróżnienie otrzymała Maja Andrzejak z klasy 4c. Gratulujemy!
Akcja społeczno - edukacyjna "Żonkile"
19 kwietnia, w 79 rocznicę wybuchu Powstania w Getcie Warszawskim, przy współpracy z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie, uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w akcji społeczno - edukacyjnej „Żonkile". Nauczyciele historii wzięli udział w szkoleniu, aby w odpowiedni sposób zorganizować tegoroczną akcję. Nie było to łatwe. W tym roku tematem przewodnim jest miłość. Organizatorzy pragnęli podkreślić znaczenie ponadczasowych i uniwersalnych stanów emocjonalnych i postaw mających z miłością wiele wspólnego: empatii, wrażliwości na krzywdę innych, poświęcenia na rzecz potrzebujących. Tegoroczna akcja Żonkile odbyła się w czasie, gdy w naszej części kontynentu znów giną ludzie, a wiec miała być formą manifestacji naszego sprzeciwu przeciwko wojnie i agresji. W tym roku szkolnym dla młodzieży zaplanowano szereg działań mających przybliżyć tematykę holokaustu i wydarzeń związanych z wybuchem powstania w Getcie Warszawskim. W ramach akcji uczniowie wykonywali papierowe żółte żonkile, które są symbolem powstania w getcie. Odbywały się lekcje według materiałów edukacyjnych udostępnionych przez Muzeum Polin. Wszystkim uczniom dziękujemy za włączenie się do akcji.
Dzień Ziemi
Dzień Ziemi to święto obchodzone na całym świecie 22 kwietnia. W tym ważnym dniu powinniśmy wszyscy, choć przez chwilę, pomyśleć o planecie na której żyjemy i o otaczającej nas przyrodzie. Każdego roku święto odbywa się pod hasłem przewodnim. W 2022 roku brzmi ono „Inwestujmy w naszą planetę". Z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi uczniowie klasy 3c posprzątali teren wokół szkoły. W klasach piątych i siódmych, na lekcjach biologii, odbyła się pogadanka, uczniowie zapoznali się także z prezentacją dotyczącą działań proekologicznych. Uczniowie klasy 4b, na lekcji przyrody, wykonali rysunki o ekologicznej tematyce, a uczniowie klasy 4a postanowili poszerzyć wiedzę na temat środowiska naturalnego i jego ochrony. Na początku lekcji rozwiązali ekokrzyżówkę, następnie wykonali prace plastyczne pt.: "Nasza planeta Ziemia", a na podsumowanie zajęć rozwiązali quiz. Mamy nadzieję, że wszystkie nasze działania pomogą nam rozważniej korzystać z dobrodziejstw naszego globu.
Portret patrona
21 kwietnia w auli szkoły odbyło się spotkanie z Panem Jakubem Multanem, współczesnym artystą tworzącym obrazy techniką wektorową. W spotkaniu wzięli udział uczniowie klas 5b i 6a z nauczycielami oraz przedstawicielki Samorządu Uczniowskiego. Pan Jakub przekazał na ręce Pani Dyrektor Kingi Pisuli portet patrona naszej szkoły Stefana Szolc - Rogozińskiego. Pozostawił nam także ważną myśl, że warto dołożyć wszelkich starań w dążeniu do spełniania swoich marzeń, jak uczynił to nasz patron, podróżnik i badacz Afryki.
Szkolny Wielkanocny Konkurs Matematyczny
13 kwietnia 2022 r. odbył się Szkolny Wielkanocny Konkurs Matematyczny, podczas którego rywalizowały ze sobą trzyosobowe zespoły – reprezentanci klas 5. Uczniowie w konkursie zorganizowanym przez panią Iwonę Wybieralską, panią Bogusławę Stefanowską i panią Marzenę Abramowicz rozwiązywali zadania o tematyce wielkanocnej. Najlepsi okazali się uczniowie klasy 5a (chociaż w okrojonym składzie – Banaszkiewicz Kacper i Kucner Ernest), na drugim miejscu uplasowała się reprezentacja klasy 5c (w składzie: Bęcka Antonina, Służewska Lena i Sieradzki Aleksander), trzecie miejsce zdobyli uczniowie klasy 5b (w składzie: Chojak Julia, Kurz Aleksandra i Sadłowska Natalia). Czwarte miejsce zajęła reprezentacja klasy 5d (w składzie: Górska Dorota, Palusiński Wiktor i Plesiak Artur). Wszystkim uczniom gratulujemy udziału w konkursie!
Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej
13 kwietnia obchodzimy Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej. Upamiętnia on rocznicę opublikowania przez Niemcy w 1943 roku informacji o odkryciu w Katyniu pod Smoleńskiem w Rosji masowych grobów oficerów Wojska Polskiego, zamordowanych przez NKWD w 1940 roku. W 2020 roku Centrum Polsko-Rosyjskiego Dialogu i Porozumienia, które jest instytucją nadzorowaną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stworzyło interaktywny i trójjęzyczny: polsko-rosyjsko-angielski portal www.katynpromemoria.pl w ramach kampanii „Katyń Pro Memoria. Zapal światło pamięci", aby rozpowszechniać w Polsce, jak i poza jej granicami, wiedzę o Katyniu.
W tym roku obchodzimy 82. rocznicę Zbrodni Katyńskiej. W ramach upamiętnienia Ofiar Zbrodni Katyńskiej uczniowie klas 6-8 mieli możliwość odbycia wirtualnego spaceru po Polskim Cmentarzu Wojennym oraz zobaczenia, jak wygląda katyński Memoriał w rzeczywistości. Młodzież mogła w ten sposób poczuć atmosferę tego miejsca, „wejść" w katyński las i spacerując po nim jeszcze raz na nowo odkryć wydarzenia i miejsca znane z tragicznych kart polskiej historii. Podążając w głąb symbolicznego lasu, odkrywali „Głosy z przeszłości" Ofiar, ich bliskich, jak i świadków ekshumacji, których wspomnienia czytają wybitni aktorzy, w tym m.in.: Jan Englert, Piotr Fronczewski, czy Andrzej Chyra, a także poznawali historię konkretnych Ofiar Zbrodni i zapalali im symboliczne znicze.
Dzień Patrona
14 kwietnia obchodzimy Dzień Patrona naszej szkoły, Stefana Szolc - Rogozińskiego, kaliszanina, podróżnika i badacza Afryki. Z okazji tego święta uczniowie obejrzą prezentację i zapoznają się z życiorysem tego niezwykłego Polaka. Następnie każda klasa będzie mogła rozwiązać quiz przygotowany w aplikacji kahoot, podsumowujący i sprawdzający wiedzę zdobytą przez uczniów. Zapraszamy do obejrzenia przygotowanej prezentacji PATRON SZKOŁY (office.com)
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
4 kwietnia, w ramach Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, spoleczność naszej szkoły przyłączyła się do akcji "Polska na niebiesko". Uczniowie oraz nauczyciele ubrali się na niebiesko i zawiesili w auli szkoły niebieskie baloniki, umieszczając na nich swoje podpisy jako wyraz zrozumienia i wsparcia dla osób ze spektrum autyzmu.
Ułamek jako część całości
30 marca 2022 r., podczas lekcji matematyki, klasa 4a w nietypowy sposób poznawała pojęcie ułamka zwykłego. Uczniowie dekorowali pizzę podzieloną na części, przy okazji określając, jaką częścią tego smakowitego dania jest dany rodzaj pizzy. Zabawy było co nie miara! Jedynym mankamentem i minusem zauważonym przez dzieci był fakt, że ich pizza nie nadawała się do zjedzenia. Uczniowie byli bardzo zaangażowani w zajęcia i wykonali fantastyczne prace, co można zobaczyć na zdjęciach. GALERIA
III Konkurs Matematyczny
1 kwietnia 2022 r. w III Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu odbył się finał III Konkursu Matematycznego dla uczniów klas 8 szkół podstawowych. W konkursie wzięło udział 38 ósmoklasistów z 19 szkół podstawowych z powiatu kaliskiego, którzy wcześniej zostali wyłonieni spośród najlepszych matematyków w swojej szkole. Naszą szkołę reprezentowała uczennica klasy 8c Małgorzata Sokołowska, która zdobyła IV miejsce i została nagrodzona. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów! Opiekunem uczennicy była nauczycielka matematyki p. Marzena Abramowicz.
Też mam talent!
25 marca 2022 r. w Młodzieżowym Domu Kultury w Kaliszu odbyła się IV edycja konkursu "Też Mam Talent". Wzięły w nim udział uczennice naszej szkoły: Julia Szczap z klasy 1c, Kornelia Paterska z klasy 7c oraz Vanessa Kujawiak z klasy 5b. Miło nam pinformować, że Vanessa została zwyciężczynią konkursu, a Kornelia otrzymała wyróżnienie. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Podwodny świat
22 marca w MDK odbyło się oficjalne wręczenie nagród dzieciom biorącym udział w Konkursie Plastycznym „Podwodny świat". Spośród nadesłanych 564 prac jury przyznało 23 nagrody i 62 wyróżnienia. Z ogromną radością informujemy, że wśród laureatów znalazła się uczennica klasy 2c Marcjanna Pogorzelec oraz uczeń klasy 5b Igor Nowakowski, a sześcioletnia Karmen Kowalczyk z oddziału przedszkolnego, Natalia Sadłowska z klasy 5b oraz Alicja Waszak i Alan Szczygieł z klasy 6a otrzymali wyróżnienie. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Cool-turalnie w Siedemnastce
Wszystkie informacje na temat konkursu oraz przydatne linki w pliku regulaminu POBIERZ
Uaktualniona lista filmów - język niemiecki POBIERZ
REGULAMIN II EDYCJI MIĘDZYSZKOLNEGO KONKURSU CZYTELNICZEGO „BOOKTALKING – KRÓTKO i CIEKAWIE O KSIĄŻCE w języku angielskim"
Forma konkursu - Konkurs online
Organizator:
Szkoła Podstawowa Nr 17 z Oddziałami Integracyjnymi w Kaliszu
Cele konkursu:
- upowszechnianie czytania dla przyjemności w j. angielskim - rozbudzanie i pielęgnowanie potrzeb czytelniczych - rozwijanie świadomości literackiej - doskonalenieumiejętności autoprezentacji - propagowanie najbardziejwartościowych pozycji literackich odpowiednich do wieku - rozbudzanie emocjonalnego nastawienia do książek - przywracanie właściwych proporcji między rzeczywistościąwirtualną a światem słowa pisanego
Zasady konkursu:
1. Konkurs skierowany jest :
- do uczniów szkół podstawowych w kategoriach wiekowych:
klasy IV-VI
klasy VII – VIII
2. Każda szkoła może zgłosić maksymalnie 2 uczniów z klas IV-VI oraz 4 uczniów z klas VII-VIII.
Warunki uczestnictwa:
- zadaniem każdego uczestnika jest prezentacja książki metodą booktalkingu w j. angielskim - rodzaj i gatunek prezentowanej literatury dowolny – czas prezentacji maksymalnie 5 minut (nagranie pliku video), w trakcie jej trwania uczestnik może wykorzystywać rekwizyty, podkład muzyczny, przebranie, odczytywanie fragmentów książki, ekspresję ruchową - uczeń może wybrać jeden ze stylówbooktalkingu:
• Streszczenie fabuły
• Zaprezentowanie głównego bohatera
• Przedstawienie tylko jednego epizodu
• Oddanie nastroju
Wszystkie te style można łączyć w jednej prezentacji
Termin i miejsce konkursu:
• Wypełnioną kartę zgłoszenia należy dostarczyć maillowo
W temacie wpisujemy „Konkurs booktalking w j. angielskim" do dnia 1 kwietnia 2022 r. Następnie do dnia 25 kwietnia 2022 należy przesłać pliki video na e-mail podany poniżej.
Rozstrzygniecie konkursu dnia 10 maja (informacja na stronie internetowej Sp17). Nagrody do odebrania w portierni Sp17 dnia 30 maja 2022.
Jury:
Komisja będzie brała pod uwagę elementy istotne dla technikibooktalkingu:
• mówienie z pamięci
• przemyślaną kompozycję wypowiedzi
• modulację głosu, poprawność językową, płynnośćwypowiedzi
• budowanie napięcia, niedopowiedzenia
• nawiązanie kontaktu wzrokowego z odbiorcą,
• przestrzeganie czasu prezentacji
• wyeksponowanie omawianej w czasie prezentacji książki
Wskazówki dla uczestników:
Booktalking to krótkie zareklamowanie książki.
Nie jest to streszczenie ani recenzja, ale raczej przedstawienie bohaterów, fabuły, czy też kilku scen z książki w taki sposób, by słuchacze chcieli sięgnąć po nią i przeczytać samodzielnie. Booktalking to również dzielenie się ze słuchaczami swoim entuzjazmem do książek.
Główną zasadą prezentacji książek metodą booktalkingu jest nieujawnianie wszystkich informacji o książce, ale uwzględnianie tylko „kuszącychfragmentów".
Zgłoszenia oraz pliki video proszę przesyłać na e-mail: agawachala@yahoo.co.uk
"Zabawa z poezją"
W sobotę 12 marca 2022 r. w Młodzieżowym Domu Kultury w Kaliszu odbyły się kolejne eliminacje do finału Konkursu Recytatorskiego „Zabawa z poezją". Naszą szkołę reprezentowali: Hanna Bogacz, Fabian Lisiak i Mikołaj Ubycha z oddziału przedszkolnego b, Milan Kołeczko z klasy 1c, Jeremi Jamroziak z klasy 2c, Liliana Bronz, Zuzanna Palusińska, Nela Walczak i Filip Dulaj z klasy 3c oraz Maja Andrzejak z klasy 4c. Możemy być dumni z naszych uczniów, bo wszyscy bardzo dobrze zaprezentowali się na scenie. Decyzją jury do finału konkursu zakwalifikowali się: Hanna Bogacz, Milan Kołeczko, Jeremi Jamroziak, Filip Dulaj i Maja Andrzejak – Gratulujemy!
Będziemy za Was, a także za finalistki edycji listopadowej, czyli Jagodę Kowalczyk i Lenę Latańską, trzymać kciuki podczas finału, który odbędzie się 24 kwietnia 2022 r. Mamy nadzieję, że komuś z Was przypadnie w udziale tytuł NAJLEPSZEGO RECYTATORA ROKU SZKOLNEGO 2021/2022.
Nabór 2022/2023
14 marca rozpoczął się nabór elektroniczny do klas 1. Szczegółowe informacje dotyczące zasad rekrutacji znajdują się na stronie: https://www.kalisz.pl/dla-mieszkanca/aktualnosci/edukacja/zapisz-dziecko-do-szkoly—nabor-elektroniczny,47091
Dzień Kobiet w klasie 8d
Chłopcy z klasy 8d postanowili uczcić Dzień Kobiet przygotowując klasowe spa i wyzwania dla dziewcząt oraz pani wychowawczyni. Było odgadywanie osób ze zdjęć z dzieciństwa, wiązanie krawatu, rozpoznawanie owoców po smaku, maseczka na twarz, quiz o znanych kobietach, szycie bluzki i zrobienie kwiatka z bibuły. Wszystkie Panie zaliczyły zadania i otrzymały tytuły Super Kobiet!
Solidarni z Ukrainą
W czwartek 3 marca, uczniowie i nauczyciele naszej szkoły w symboliczny sposób wsparli walczący o wolność naród ukraiński. Wolontariusze oraz przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego przygotowali serca w barwach narodowych Ukrainy. Każdy uczeń klas 4-8 otrzymał kotylion, który przez cały dzień nosił przypięty do odzieży. Do akcji dołączyli się również chętni uczniowie klas 0-3, którzy samodzielnie pokolorowali „ukraińskie serduszka". Ponadto w oknach szkoły pojawiły się flagi Ukrainy. Postanowiliśmy w ten sposób okazać swoje wsparcie naszym wschodnim sąsiadom. Jesteśmy z Wami!
Światowy Dzień Słuchu
3 marca obchodzimy Światowy Dzień Słuchu. Inicjatorem tego święta jest Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). W tym roku hasło przewodnie brzmi: "Chcesz słyszeć przez całe życie, dbaj o słuch". Szanujmy to, co mamy. Zapraszamy do wykonania przygotowanych ćwiczeń.
Obchody Światowego Dnia Chorób Rzadkich w klasach 1-3
W poniedziałek uczniowie z klas integracyjnych 1b, 2b, 3b oraz klasa 3d uczestniczyli w obchodach Światowego Dnia Chorób Rzadkich. Jest to wydarzenie organizowane każdego roku w ostatni dzień lutego. Ma ono na celu zwiększyć świadomość o chorobach rzadkich i ich wpływie na życie pacjentów.
Dzieci z klas młodszych zapoznały się z książką „Historia przyjaźni" uznanej serbskiej autorki Danijeli Pešić, znanej również pod pseudonimem Danijela Knez, która sama żyje z rzadką chorobą. Inspiracją do napisania wspomnianej książki były własne doświadczenia autorki z dzieciństwa. Po wysłuchaniu jej treści, uczniowie mieli możliwość podzielenia się własnymi odczuciami i spostrzeżeniami na temat życia głównego bohatera – chłopca cierpiącego na rzadką chorobę. Dzieci poznały również Logo Dnia Chorób Rzadkich oraz plakat zaprojektowany na tegoroczne obchody.
Ruszamy z pomocą obywatelom Ukrainy!
Szkoła Podstawowa Nr 17 przyłącza się do akcji organizowanej przez kaliskie szkoły i rozpoczyna zbiórkę żywności długoterminowej oraz środków opatrunkowych na rzecz mieszkańców Ukrainy. Całą społeczność uczniowską prosimy o włączenie się do akcji i przynoszenie artykułów spożywczych, takich jak: konserwy, paczkowane kasze, ryże, oleje, mleka w kartonikach, makarony, herbaty, kawy, cukier, mąkę, warzywa w puszkach (kukurydza, groch, fasola), a także innych produktów o długiej dacie ważności, w bezpiecznych opakowaniach. Zbierane również będą środki opatrunkowe: bandaże, plastry, gazy, gaziki itp. Przyniesione artykuły prosimy zostawić w kartonach przy portierni.
Wesprzyjmy Ukrainę! Pomóżmy mieszkańcom przetrwać te trudne chwile!
Poczta walentynkowa w "Małym" Samorządzie
14 lutego to wyjątkowy dzień dla wielu osób. Jest to czas wyznawania zarówno miłości, sympatii, jak i przyjaźni. „Mały" Samorząd także pamiętał o dniu zakochanych i z tej okazji zorganizował pocztę walentynkową. Na parterze i pierwszym piętrze została przygotowana skrzynka i przez cały tydzień czekała na kartki. W poniedziałek 14 lutego „Walentynowi" listonosze przekazali kartki do adresatów. Na twarzach wielu uczniów pojawiła się radość i uśmiech. Cieszymy się, że tak wiele osób włączyło się w walentynkową akcję "Małego" Samorządu. GALERIA
Giganci projektowania
Nauczycielka matematyki, pani Michalina Far, zorganizowała konkurs, podczas którego zadaniem uczniów było wykonanie projektu własnego pokoju. Celem konkursu było nie tylko powtórzenie wiadomości z pól wielokątów, ale także nauka wzorów oraz przybliżenie uczniom geometrii rysunku i wymiarowania. Projekt pokoju mógł być wykonany w dowolny sposób – uczniów ograniczała jedynie ich wyobraźnia. Musiały jednak znaleźć się w nim: rzut pokoju z wszystkimi wymiarami, plan funkcyjny (np. łóżko, biurko, szafa, basen, zjeżdżalnia zamiast schodów itp.) również z wymiarami, liczba potrzebnej wykładziny, farby lub tapety oraz listew przypodłogowych i firanek z zasłonami (podana w metrach). Zwycięzcą konkursu został Jakub Grygielski z klasy 7f. Gratulujemy! GALERIA
Rekrutacja na rok szkolny 2022/2023
Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji znajdują się w zakładkach
Rekrutacja do oddziału przedszkolnego
Sklep meblowy w klasie 4d
Podczas lekcji języka polskiego uczniowie klasy 4d prezentowali własne...szafy! Ale nie takie zwyczajne, tylko magiczne. Projekt związany był z lekturą "Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa". Każdy uczeń miał podczas ferii czas, by przygotować czarodziejski mebel, prowadzący do wymyślonej tajemniczej krainy. Po zaprezentowaniu swoich dzieł, dzieci miały za zadanie napisać opowiadanie o tym, jak trafiły do owego niezwykłego świata i co się im tam ciekawego przytrafiło. Zapraszamy do obejrzenia efektów pracy czwartoklasistów. GALERIA
Konkurs "Galileo 2022"
Zachęcamy uczniów klas IV-VIII do udziału w kolejnej odsłonie konkursu "Galileo" organizowanego przez Centrum Edukacji Szkolnej. Nasza placówka bierze w nim udział już od kilku lat, a uczniowie do niego przystępujący sprawdzają swoje umiejętności z wielu przedmiotów szkolnych. Więcej informacji na stronie CES: https://www.ces.edu.pl/galileo
Zapisy u nauczycieli przedmiotów.
Uwaga! Konkurs jest symbolicznie płatny.
Mali ratownicy
14 stycznia odbyła się VI edycja Szkolnego Konkursu Techniczno - Przyrodniczego "Mali ratownicy". W trakcie konkursu uczestnicy, uczniowie klas 5, rozwiązywali test wiedzy, kompletowali apteczkę, opatrywali ranę, wykonywali na fantomie sztuczne oddychanie oraz biegli na czas z "chorym" na noszach. Po wyrównanych zmaganiach i zaciętej rywalizacji najlepsza okazała się klasa 5d. Gratulujemy!
Klasyfikacja konkursu:
I miejsce (42 pkt.) zajęła klasa 5d w składzie: Dorota Górska, Zuzanna Krysiak, Wiktor Palusiński, Artur Plesiak, Gracjan Szczepański,
II miejsce (39 pkt.) zajęła klasa 5c w składzie: Julia Rubas, Lena Służewska, Julia Białek, Zofia Kędzia, Agata Szymczak,
III miejsce ex aequo (38 pkt.) zajęła klasa 5a w składzie: Tomasz Baran, Igor Fogt, Konstanty Stachalski, Kacper Banaszkiewicz, Nadia Gorzka oraz klasa 5b w składzie: Julia Chojak, Aleksandra Kurz, Nikola Andrzejczak, Natalia Sadłowska, Igor Nowakowski.
Jurorami konkursu były: szkolna pielęgniarka p. D. Dmitrzak, nauczycielka techniki p. D. Wypych oraz p. Magdalena Wieczorek, wicedyrektor p. M. Jezierska oraz pedagog p. M. Stasińska.
Sponsorami konkursu byli: hurtownia "MARKER", "Ledo - Grafik", "GABRIELL" .
Pamiętamy o zwierzętach
W grudniu "Mały" Samorząd zorganizował akcję "Mikołajki dla zwierząt". Wydarzenie to miało na celu zebranie dla podopiecznych z kaliskiego schroniska najpotrzebniejszych rzeczy, takich jak: koce, poduszki, puszki z karmą, ręczniki, smycze, posłania, legowiska itd. Mimo licznych przeszkód, jakie postawiła przed nami pandemia, udało się zebrać wiele darów. Opiekunki samorządu serdecznie dziękują wszystkim, którzy włączyli się w akcję. Pamiętajcie - dobro wraca.
Maraton Pisania Listów
10 grudnia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. Z tej okazji, już po raz kolejny, wzięliśmy udział w Maratonie Pisania Listów organizowanym przez Amnesty International. W tym roku uczniowie klas ósmych zapoznali się z tematyką praw człowieka na lekcjach historii i wiedzy o społeczeństwie, a listy pisali na lekcjach języka angielskiego. Była to doskonała okazja do wykorzystania wiedzy i umiejętności językowych w praktyce. Tegoroczną bohaterką akcji w naszej szkole była Zhang Zhan z Chin. Kiedy w Wuhanie wprowadzono lockdown, Zhang Zhan była jedną z nielicznych dziennikarek i dziennikarzy obywatelskich informujących o rozwoju kryzysu związanego z Covid-19. Chcąc poznać prawdę, udała się tam w lutym 2020 r. Informowała w mediach społecznościowych o zatrzymywaniu niezależnych reporterów i reporterek oraz nękaniu rodzin osób chorych na koronawirusa. W rezultacie, by ją uciszyć, została zatrzymana i skazana na cztery lata więzienia. Mamy nadzieję, że nasze listy i działania pomogą poprawić jej los oraz uświadomią nam jak uniwersalną wartością jest wolność słowa i prawo do informacji.
40. rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce
13 grudnia 2021 roku przypada 40. rocznica wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. Ogłoszony niezgodnie z konstytucją stan nadzwyczajny zaowocował internowaniem ponad 10 tysięcy działaczy opozycji antykomunistycznej, tysiące kolejnych było inwigilowanych i zastraszanych, co najmniej kilkadziesiąt osób straciło życie. Uczniowie klas 7 i 8 obejrzeli przygotowany przez nauczycieli film, który przedstawia najnowszą historię, kiedy Polacy żyli w totalitarnym systemie władzy komunistycznej. Jednocześnie dowiedzieli się o walce naszego narodu z tym systemem, w której główną rolę odegrała NSZZ „Solidarność". W filmie przedstawiano najważniejsze wydarzenia od momentu wprowadzenia stanu wojennego 13 grudnia 1981 r. do jego zakończenia. Uczniowie zobaczyli, jak wyglądało życie codzienne w PRL-u lat osiemdziesiątych XX wieku. Dla wszystkich uczniów przygotowane były plakaty i ulotki rozwieszone w szkole.
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
20 listopada obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. To wydarzenie, które jednoczy wszystkie dzieci na świecie. W tym dniu, w wielu krajach, dzieci oraz dorośli podejmują wspólne inicjatywy, których celem jest okazanie wsparcia i solidarności z dziećmi, których prawa nie są respektowane. To radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem. Uczniowie klas 4a i 7e także dołączyli do akcji UNICEF, dzięki której dowiedzieli się, jakie prawa mają dzieci, gdzie one są zapisane, kto dba o to, aby ich nie łamać. Wraz z wychowawcami obejrzeli krótki film o prawach dziecka, a później pracowali w grupach i przygotowywali plakaty.